loading...
درباره ماشین و موتور ها
دیانا بازدید : 59 شنبه 16 اسفند 1399 نظرات (0)

سایپا در ۲۷ تیرماه ۱۳۹۷ از اولین محصول ملی خود با پلتفرم اختصاصی رونمایی کرد. پروژه‌ی خودرو ملی، از ۲ دهه پیش در برنامه‌های ایران‌خودرو و سایپا مطرح بود. سابقه‌ی بالای صنعت خودرو در ایران، یکی از دلایلی است که مردم را چشم‌انتظار تولید خودروی ملی نگه‌داشت و البته این موضوع هرگز به واقعیت تبدیل نشد هرچند که محصولاتی نظیر سمند،دنا، رانا، تیبا، ساینا و کوئیک، ادعاهای بزرگی در زمینه‌ی مهندسی بومی و طراحی داخلی دارند،  ولی همچنان با تکیه بر قطعات و دانش خارجی، تولید می‌شوند که مشخصات فنی کوییک و ساینا به خوبی عمل کردن.

زمان و هزینه‌ی قابل توجهی توسط مهندسان سایپا، صرف پیش‌تولید شاهین و پلتفرم SP100 شده است پلتفرمی که بنا بر ادعای سایپا، امکان توسعه برای تولید خودرو های سدان، هاچبک و مینی کراس اور را داراست تا از نظر بدنه و شاسی، شاهد تولید خودرویی کاملا ایرانی باشیم.  با این حال به‌نظر می‌رسد با عرضه‌ی SP100، گام مهمی در جهت ساخت یک خودروی تمام ایرانی، برداشته شده است و شاهین به عنوان اولین خودروی ساخته شده بر روی این پلت فرم با الهام از شاهین ایرانی ساخته شده است.

در سال ۹۷، شایعاتی مبنی بر نصب موتور ۱/۶ لیتری برلیانس روی رهام شنیده شد؛ اما با شروع تحریم ها و ترک بازار کشور توسط خودروسازان چینی از جمله برلیانس، برنامه ی سایپا نیز برای استفاده از این موتور تحت تاثیر قرار گرفت اما اکنون تمرکز سایپا بر اشتراک تجهیزات فنی شاهین با تیبا و ساینا است. به همین دلیل، ارزان‌ترین مدل شاهین در آینده، دارای پیشرانه‌ی بهینه‌سازی شده‌ی ۱/۵ لیتر با ۱۶ سوپاپ خواهد بود که با نام M18 شناخته می‌شود و قدرتی در حدود ۱۱۷ تا ۱۲۳ اسب‌بخار تولید می‌کند. نمونه‌ی توربوشارژ از همین موتور با نام M18T نیز مراحل طراحی و ساخت را طی می‌کند تا قدرت ۱۴۷ اسب‌بخار برای مشخصات فنی شاهین فراهم کند.

تولید اولین نمونه‌های شاهین با جعبه‌دنده‌ی دستی، قطعی به‌نظر می‌رسد؛ اما این خودرو مجهز به امکانات رفاهی بیشتری در مقایسه با ساینا و تیبا خواهد بود. سایپا شاهین قرار است با سانروف، استارت دکمه ای، فرمان برقی، رینگ آلومینیومی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تهویه خودکار، حسگر پارک و دوربین عقب، چراغ روشنایی روز، حسگر نور، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، دو کیسه هوا، آینه‌های تاشو برقی و کامپیوتر سفر تولید شود.

کوییک ازلحاظ ابعاد و فاصله محوری، تفاوت بسیار کمی با تیبا ۲ (هاچبک) دارد که با توجه به یکسان بودن پلتفرم این دو خودرو، جز این هم نمی‌توان انتظار داشت؛ البته باوجود تمامی شباهت‌های سایپا کوییک به خودروهای هاچبک، شرکت سایپا علاقه‌مند‌است که این خودرو را به‌عنوان یک کراس‌اوور یا یک هاچبک کراس به بازار داخلی معرفی و عرضه نماید. از همین رو در نمای ظاهری این خودرو سعی شده با استفاده از تجهیزاتی همچون دیفیوزر سپرهای جلو و عقب، زه پلاستیکی اطراف گلگیر و رکاب‌ها و همین‌طور ریل‌های سقفی (باربند) ظاهری شبیه به کراس‌اوورهای واقعی را برای آن به وجود بیاورند!

بخش جلویی سایپا کوییک شباهت انکارناپذیری با ساینا داشته و در ساخت آن دقیقا از همان قطعات (درب موتور و گلگیر) استفاده‌شده است؛ اما به دلیل تغییراتی که در جلوپنجره، سپر و مه شکن آن اعمال‌ شده نمای کلی خودرو در مقایسه با ساینا کمی مدرن‌تر و تهاجمی‌تر به نظر می‌رسد؛ البته ناگفته نماند که چراغ‌های جلو کوییک نیز کاملا مشابه چراغ‌های ساینا هستند، با این تفاوت که از داخل کمی تیره (دودی) شده‌اند. در بخش جانبی کوییک، جز طرح جدید دستگیره‌ها و استفاده از ریل سقفی و زه پلاستیکی هیچ تغییر خاصی به چشم نمی‌خورد و حالت طراحی درب‌ها، مکان قرارگیری ستون‌ها و شیشه‌ها هیچ تفاوتی با تیبا یا ساینا ندارند.

ظاهرا طراحان شرکت سایپا، در طراحی بخش پشتی سایپا کوییک کمی ابتکار به خرج داده‌ و خوشبختانه برخلاف آنچه انتظار می‌رود، به‌جای استفاده از سپر عقب تیبا و چراغ‌های ساینا، از اجزای کاملا جدیدی استفاده کرده‌اند! چراغ‌های عقب کوییک نسبت به ابعاد کلی بدنه کمی بزرگ به نظر می‌رسند و شباهت بسیار زیادی نیز به چراغ‌های عقب برخی از محصولات شرکت ب‌ام‌و دارند. این چراغ‌ها از گرافیک زیبایی برخوردارند که این گرافیک زیبا در ترکیب با دیفیوزر عقب و چراغ‌های مه‌شکنی که بالای آن قرار داده‌شده، نمای زیبایی را برای این هاچبک کوچک خلق کرده‌اند.

نمای ظاهری سایپا کوییک همچون سایر اعضای خانواده X200 با نقص‌هایی همراه است اما با توجه به رنج قیمتی که این خودرو در آن قرار دارد تا حدودی می‌توان از برخی نقص‌های آن چشم پوشی کرده و به طراحی آن نمره قبولی داد.

فضای داخلی کوییک شباهت‌های زیادی به ساینا داشته و در یک جمع‌بندی کلی می‌توان کابین این خودرو را نمونه ارتقا‌یافته کابین ساینا دانست. صندلی‌های سایپا کوییک از طرح کاملا مشابهی با ساینا برخوردارند و از تنظیمات چندگانه دستی بهره می‌برند. شرکت سایپا برای پوشش این صندلی‌ها از رویه پارچه‌ای مشکی‌رنگی استفاده کرده که از دوخت قرمز برای زیبایی و تفاوت هرچه بیشتر آن نسبت به مدل پایه (ساینا) استفاده‌شده است. این رنگ قرمز در بخش‌هایی همچون دستگیره درب‌‌ها، کنسول مرکزی و اطراف کنترلرهای فرمان نیز مشاهده می‌شود که شاید در نگاه اول جذاب به نظر برسند، اما پس از گذشت مدت کوتاهی کمی زننده خواهند بود.

داشبورد کوییک همچون گذشته از پلاستیک بی‌کیفیت ساخته‌شده که با توجه به رنج قیمتی که این خودرو در آن قرار دارد، چندان هم عجیب به نظر نمی‌رسد. غربیلک فرمان کوییک از رویه چرمی برخوردار بوده و در مقایسه با فرمان ساینا طراحی مدرن‌تر و زیباتری دارد؛ همچنین به‌منظور راحتی هرچه بیشتر راننده، کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروزکنترل بر روی فرمان قرار داده‌شده است. به لطف مهندسین خوش‌ذوق شرکت سایپا، یک مانیتور ۷ اینچی لمسی در بالاترین نقطه کنسول مرکزی قرار داده‌شده که از طراحی بسیار قدیمی برخوردار است و امکان مسیریابی و دیدن تصاویر مربوط به دوربین عقب را برای سرنشینان خودرو میسر می‌سازد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 18
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 47
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 47
  • بازدید ماه : 453
  • بازدید سال : 8,413
  • بازدید کلی : 18,106